Stageplan

Stappenplan stage zoeken

Stap 1: Door de mentor

Ruim voor aanvang van de stage geeft de mentor aan jou de opdracht om op www.match2gether.nl een stageplaats te gaan zoeken. De mentor laat de site en de mogelijkheden van de site op een beamer zien. 

Stap 2: Door de leerling

  • Inloggen op www.match2gether.nl: Gebruikersnaam = leerlingennummer, wachtwoord = voornaam.
  •  Wachtwoord en inlognaam niet veranderen.
  •  Jij gaat via stageprofielen zoeken naar stageplaatsen.

Jij mag maar één aanvraag via het systeem indienen en alléén bij goedkeuring van de mentor! Deze plaats is dan niet meer aan te vragen door andere leerlingen.

Stap 3: Door de stage coördinator

Stagebureau Match2Gether/stagebegleider gaan het stage bedrijf bellen. Bij goedkeuring van de stage wordt de status veranderd in ‘wachten op indienen stagecontract’. Bij afkeuring staat er ‘stage afgekeurd’. Waarschijnlijk wil het stagebedrijf dit jaar geen stagiair(e)s, is de stageplek al bezet of is er een andere reden die je bij de mentor op mag vragen.

 Stap 4: Door de leerling

  • Jij ontvangt een mailtje en maakt bij goedkeuring z.s.m. een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Bij afkeuring mag je een nieuwe aanvraag doen.
  • Het stagebedrijf krijgt een brief met de bevestiging van de toezegging en jouw naam. De meeste stagebedrijven willen graag tijdig kennismaken met jou als stagiair(e).

Stap 5: Door de leerling

  • Jij print de stage overeenkomst drie keer uit. Jij zet er zijn handtekening op, jouw ouders zetten een handtekening en jij neemt het stage contract mee naar het kennismakingsgesprek om het ook te laten ondertekenen door het stagebedrijf.
  • Jij geeft één stageovereenkomst aan het bedrijf, één aan de mentor en houdt er één voor jezelf.

Stap 6: Door de mentor

De mentor verandert status in ‘leerling mag starten’

Stap 7: Door de leerling

  • Jij neemt het stage boekje ook ter inzage mee naar het stagebedrijf.
  • Jij maakt afspraken met het bedrijf m.b.t. de werktijden, de werkkleding, etc..
  • De stage kan starten op de aangevraagde datum.

Stap 6: Door de stagebegeleider van school

Een docent van school belt na een paar dagen in de eerste week naar jouw stage bedrijf om te vragen hoe de start van de stage is verlopen en maakt meteen een afspraak voor een bezoek zo laat mogelijk in de tweede week. Diezelfde docent komt in de tweede stage week op bezoek om samen met jou en de stagebegeleider van het bedrijf een eindgesprek te voeren.

 Stap 7: Door de leerling

  • Jij levert in de week na de stage jouw stageboek in.
  • De stagebegeleider kijkt het stageboek na en vult de beoordeling in.
  • De stagebegeleider geeft het stageboek terug aan jou.
  • Jij laat de beoordeling ondertekenen door jouw ouders. De stage moet voldoende worden afgerond i.v.m. de afronding van het handelingsdeel van de praktijk.
  • Jij geeft het stageboek terug aan jouw stagebegeleider, waarna die het jouw mentor geeft.
  • De praktijkafdelingen verzamelen uiteindelijk alle stageboeken.

Handhaving van de procedure kan per school verschillen.

Actualiteiten & Ervaringen

  • Jeanne Dirks:
    Extra informatie vanuit het Fioretti College m.b.t. TL/Mavo leerlingen stage procedure
    Lees hier meer
  • Mabel Wijnen (14 jaar):
    "Ik zou deze stage aan willen raden aan anderen want het is hartstikke leuk om te doen, je kunt dit samen doen met een vriend/vriendin, je speelt zwarte piet en je komt in contact met bejaarden.”
    Lees hier het hele verslag
  • Karlijn van de Wijgert (14 jaar):
    "Ik heb tijdens deze stage geleerd om met mensen om te gaan, hoe je een praatje kunt maken en hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen een leuke tijd hebben.”
    Lees hier het hele verslag 
  • Feline Broeders (14 jaar):
    “Ik vind het ook leuk om met mensen met een lichamelijke beperking te werken.”
    Lees hier het hele verslag 
  • Demi van Erp (14 jaar):
    "De stage houdt in dat je beter leert omgaan met de handicap van de kinderen, maar ook dat je je niet anders moet gedragen dan anders.”
    Lees hier het hele verslag 
  • Laurens van Rossem (14 jaar):
    "Het kerstkaarten maken met Fer, Anouk en Maurice was ook erg leuk. Ik heb nooit geweten dat ik zo’n creativiteit in me had totdat we kerstkaarten gingen maken.”
    Lees hier het hele verslag 
  • Laurens van Rossem (14 jaar)
    " Het gaf me ook heel veel voldoening om iets voor deze kansarme kinderen te mogen doen!”
    Lees hier het hele verslag